Misja przedszkola
W naszej głębokiej świadomości przedszkole jest miejscem niesłychanie ważnym dla wspierania rozwoju osobowości dziecka w wieku 3 - 6 lat.
Uważamy, że nasza placówka spełnia następujące zadania:
- umożliwia dzieciom znalezienie samopotwierdzenia, uczy podejmowania przez nie decyzji i uzasadniania swoich racji;
- ułatwia nawiązywanie kontaktów interpersonalnych i naukę zachowań społecznych;
- przygotowuje do podjęcia nauki w szkole;
- współpracuje z rodzicami.
Celem tych działań jest:
- wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci,
- wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej przedszkola,
- zaspakajanie potrzeb społeczności lokalnej,
- upowszechnianie edukacji przedszkolnej.
W naszej pracy z dziećmi staramy się, aby każde z nich uzyskało pozytywny obraz własnej osoby. Dlatego wspieramy poczucie ich własnej wartości w codziennych kontaktach z nimi, w każdej sytuacji edukacyjnej.
Realizujemy to poprzez:
- ukazywanie mocnych stron dziecka,
- docenianie podejmowanych działań,
- liczenie się z jego opiniami,
- uszanowanie indywidualnego tempa pracy,
- przekazywanie komunikatów werbalnych i niewerbalnych świadczących o akceptacji,
- okazywanie zainteresowania problemami dziecka.
Staramy się organizować różne sytuacje, dające dzieciom możliwość potwierdzenia, że są wyjątkowe, posiadają wiele umiejętności i odnoszą sukcesy. Sytuacje społeczne istniejące w przedszkolu pozwalają dzieciom zapoznać się z zasadami współżycia w grupie. Aprobata bądź dezaprobata otoczenia pozwala stopniowo dzieciom nabierać orientacji i zdolności w życiu społecznym. Nabywanie przez dzieci dojrzałości w życiu społecznym dokonuje się w zespole zorganizowanym i świadomie kierowanym jakim jest grupa przedszkolna. Warunkami skuteczności efektywności oddziaływania na kształtowanie postaw społecznych jest trafność diagnozy pedagogicznej nauczyciela. Szczególną rolę w rozwoju społecznym spełniają zabawy tematyczne, w których dzieci przyjmują określone role. Zabawy te wymagają współdziałania i współpracy między dziećmi; wtedy kształtuje się życzliwość, chęć niesienia pomocy innym, utrzymanie ładu i porządku. Również zabawy podczas których wykonywane są rozmaite czynności i prace w różnych formach organizacyjnych: w parach, w małych i większych zespołach mobilizują do nawiązywania kontaktów i współdziałania.
Jednym z ważniejszych zadań jest także wyrabianie gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole. Łącząc zabawę z nauką przygotowujemy do:
- nauki czytania i pisania,
- nabywania elementarnych umiejętności matematycznych,
- szczególny nacisk kładziemy na rozwój mowy i myślenia oraz rozwój emocjonalno - społeczny:
- umiejętność swobodnego i zrozumiałego dla otoczenia wypowiadania się,
- wyrażania własnych sądów, wniosków, ocen, pytań,
- rozwijamy samodzielność, zaradność, chęć i łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych,
- umiejętność podporządkowania się niezbędnym zasadom postępowania i uczestniczenie w pracach społecznych,
- kształtujemy obowiązkowość, wytrwałość, umiejętność koncentracji uwagi.
Wspieranie rozwoju dziecka odbywa się przy aktywnym udziale rodziców. Informacje rodziców dotyczące dziecka są bardzo cenne podczas dokonywania diagnozy pedagogicznej czyli rozeznania w jego możliwościach i potrzebach. Praca indywidualna z dzieckiem w zakresie niwelowania trudności na jakie napotyka dziecko, odbywa się również przy współudziale rodziców. Dajemy rodzicom wskazówki i rady, jak dzieciom pomóc i jak z nimi postępować.
Cele pracy z dziećmi:
- Budowanie obrazu własnej osoby i świata.
- akceptowanie siebie i innych;
- kształtowanie umiejętności współodczuwania (empatia);
- wyrażanie swoich uczuć, poglądów (asertywność);
- rozwijanie szacunku do drugiego człowieka (rówieśnicy, dorośli, osoby starsze);
- rozróżnianie dobra od zła.
- Rozwijanie postawy twórczej dziecka.
- Kształtowanie samodzielności dziecka przejawiającej się w samoobsłudze, gotowości do podejmowania inicjatyw oraz umiejętności radzenia sobie z problemami.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, porozumiewania się z rówieśnikami i dorosłymi, otwartości na kontakty z innymi.
- Gotowość do podjęcia nauki szkolnej.